A Lajta új életre kel

2010. Augusztus 20-a az árvízkárok miatti kisebb tűzijáték ellenére sem volt eseménytelen. Az Országház előtti Duna-szakaszon, az egyik legrégebbi Monitor hajónk újjáavatása még a nemzeti ünnep várakozását is felülmúlta.

A Magyar Állam tulajdonában és a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) kezelésében lévő, „LAJTA Monitor Múzeumhajó” teljesen rekonstruált állapotában, először augusztus 20-án volt látható. A Múzeumhajó ezután a nagyközönség számára is elérhetővé vált, és bár állandó kikötőhelye a neszmélyi Hajóskanzenben van, Portás Csaba a Lajta felújítását végző, „ZOLTÁN Gőzös Közhasznú Alapítvány” kuratóriumának elnöke a hadihajóval rövidebb hosszabb ideig tartó mozgó kiállítást is tervez. „Terveink szerint Budapesten hosszabb időt fog tölteni, de gondolkodunk Bécs és más külföldi városokban is a bemutatásában. Mivel a hajó önerőből képtelen mozogni, ezért a szállítását a SOPRON vontatóhajónk fogja megoldani, amely szintén egyedi ipartörténeti emlék”- meséli Portás.
Az először 1871-ben vízre bocsájtott hajón a 17 évvel későbbi, 1887-es állapotokat állították vissza, egyrészt mert a Lajta ekkor még a legrégebbi forma minden elemét tartalmazta, másrészt Portás Csaba elmondása szerint a hadihajó ebben az állapotában „nem bántott senkit”. ”Részleges tervek és leírások állnak rendelkezésünkre, ezek csak kiindulásnak voltak jók. Valójában a hajót ezek alapján teljesen újra kellett terveztetni, és a hajózási hatósággal engedélyeztetni”- mondja az elnök.

A rekonstrukciós terveket Stankovics András hajótervező mérnök készítette. A HIM pedig folyamatos szakmai felügyeletet biztosított dr. Margitay-Becht András személyében. A monitor hajó felújítása nagyságrendileg 100 millió forintba került, ennek 83%-át az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatásból, a maradék 17%-ot a Zoltán Gőzös alapítvány a saját forrásaiból (főként az Európa cégcsoport támogatásával) biztosította.

Magyar fölénnyel

Az egykori hadihajót először 1871-ben, Újpesten bocsájtották vízre, és már akkor számos technikai elsőbbséggel rendelkezett. A Monarchia haditengerészetében ezen volt az első forgatható lövegtorony, és egyben a Lajta (eredeti nevén:Leitha) volt az első tisztán fémből épült, csupán géppel mozgatott hadihajó is. Állomáshelye Óbudán volt, személyzete a Monarchia népeinek tengerészeiből állt, magyar létszámfölénnyel. Számos katonai akcióban meghatározó szerepe volt.A hajó részt vett a boszniai okkupációban, és végig harcolta az I. világháborút is, A Tanácsköztársaság idején személyzete csatlakozott a világ egyik első antikommunista felkeléséhez, melyet éppen róla neveztek el „monitor lázadás”-nak.
 

A Lajta újjáavatására az augusztus 20-i vízi felvonulás során került sor. A felvonuláson harminc hajó vett részt, a hadihajó a tiszteletkör után, a Lánchíd pesti hídfőjénél horgonyzó KOSSUTH Múzeumhajó mellett állt meg. A Himnusz és az avatási beszéd után került sor a hajó újrakeresztelésére. A Szózat felcsendülésével pedig a Lajta fedélzetéről 21 ágyúlövés dördült.

Az emlékév

2011. június elsején a bajai programok zárásával értek véget a LEITHA emlékév ünnepi programjai. Az elmúlt év során az idén 140. éves monitor hajó Komáromban a Monostori Erőd Hadkultúra Központ Kht. szervezésében tudományos hadtörténeti tárgyú konferencián vett részt. Szobon haditengerészeti tárgyú előadásokat tartottak a hajóval kapcsolatban. Budapesten a Leitha Emlékbizottság az MH 1 Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezreddel (az egykori cs. és kir. Dunaflottilla mai örökösével) közösen a középiskolák 9-12. évfolyamos tanulói számára rendeztek a magyar hadihajózás nagy témaköreit feldolgozó tanulmányi versenyt. Baján pedig a Havária Katasztrófa-elhárító Közhasznú Egyesület, az Eötvös József Főiskola, a Duna Hotel és az Emlékbizottság nagyméretű, közös osztrák-magyar haditengerészeti kiállítást rendezett, amelyet a kultúráért is felelős Nemzeti Erőforrás Minisztérium közigazgatási államtitkára nyitott meg.


ESZKÖZÖK:   Nyomtatható verzió